Selasa, 29 Disember 2015

TIP YANG DAPAT MEMBANTU KITA RAJIN SOLAT 5 WAKTU



Solat 5 waktu merupakan salah satu kewajipan umat Islam. Sebagai penganut agama Islam, kita sudah tentu tahu hal tersebut. Sayangnya, banyak sekali godaan dan halangan sehingga kita selalu menjadi malas untuk menunaikannya. Akibatnya, kita sering meninggalkan solat lima waktu.

Kita tentu ingin keluar dari masalah tersebut. Kita ingin rajin melaksanakan solat lima waktu. Kita ingin solat 5 waktu merupakan sebahagian dari aktiviti harian kita. Malangnya, keinginan tersebut hanya sekadar keinginan belaka. Kita masih juga meninggalkan solat 5 waktu. Hairan, bukan?

Harap kita janganlah menyerah kalah. Kita boleh menjadi rajin melaksanakan solat 5 waktu dengan mencuba guna-pakai 10 tip berguna seperti dibawah ini.


1.  Mengapa solat itu diwajibkan

Fahamilah mengapa kita wajib melaksanakan solat 5 waktu. Jika kita terlupa, ingatlah, solat 5 waktu merupakan ibadah yang pertama sekali dihisab pada Yaumul Hisab (Hari Perhitungan), menjadi tiang agama, kunci syurga, menghapuskan dosa, mengelak dari seksa kubur, dan berdosa besar jika ditinggalkan.

2.  Manfaat solat

Fahami juga manfaat yang akan kita perolehi dengan melaksanakan solat lima waktu, manfaat dari segi psikologi dan segi kesihatan.

Secara psikologi, orang yang rajin solat 5 waktu memiliki hati yang tenteram, selalu ingat kepada Allah SWT, terhindar dari pemikiran keji dan munkar, sabar, dan bersyukur. Dari segi kesihatan pula, mereka antara lain mempunyai wajah yang tenang dan bercahaya, bersemangat, dan tubuh yang sihat.

Sebaliknya, orang yang tidak mengerjakan solat lima waktu akan memiliki fikiran tidak tenteram, stres, dengki, cemas, emosional, dan seumpamanya. Keadaan psikologi seperti ini boleh merosakkan daya tahan tubuh.

3.  Ingat dunia itu sementara

Kita mungkin malas solat 5 waktu kerana sibuk mengejar keduniaan untuk membiaya kehidupan harian. Namun begitu, ingatlah bahawa dunia itu sementara. Semua kita akan mati dan akan kembali kekampung asal kita, iaitu akhirat. Yang akan kita bawa hanyalah amalan selama kita masih hidup, bukan kebendaan dunia seperti kereta, rumah, wang ringgit dan sebagainya.

Dengan mengingat dunia itu sementara, kita akan tersedar bahawa kita harus mempersiapkan diri untuk menuju kehidupan yang kekal. Semoga dengannya, kita akan tergerak untuk menunaikan solat 5 waktu dan solat-solat lainnya yang pengerjaannya tidaklah selama melakukan urusan dunia.

Sebagai contoh, kita hanya perlukan masa lebih-kurang 5 minit untuk menunaikan solat Zohor. Bandingkan dengan menulis artikel atau memasarkan produk yang lamanya mungkin berjam-jam.

4.  Lakukan secara bertahap agar menjadi kebiasaan

Tip pertama sampai ke-3 seharusnya dapat membuat kita rajin melaksanakan solat. Namun, bila ketiga tip tersebut tidak mendatangkan hasil, tiada masalah. Rajin tidaknya seseorang melakukan solat dipengaruhi oleh keimanan dan kebiasaan.

Untuk menjadikan solat itu satu kebiasaan, lakukanlah secara bertahap. Sebagai contoh, hari ini kita melaksanakan solat Maghrib dan Isyak. Hari berikutnya, kita laksanakan pula solat Maghrib, Isyak, dan Zohor. Hari-hari berikutnya tambah lagi jumlah solat yang dilakukan sehingga kita terbiasa melakukan solat lima waktu setiap hari.

Mengapa dilakukan secara bertahap? Kerana itu lebih baik daripada kita tidak menunaikan solat 5 waktu sama sekali dalam sehari. Selain itu, pembentukan kebiasaan memerlukan masa yang lamanya bergantung pada diri masing-masing.

5.  Tandakan solat yang dilakukan

Catit setiap solat waktu yang dilakukan. Kita boleh menggunakan MS Excel,  OpenOffice Calc (aplikasi percuma menyamai fungsi MS Excel) atau cara lain. Jika kita menggunakan MS Excel atau OpenOffice Calc, buatlah seperti contoh dibawah. Tandakan Y jika solat dilakukan, dan X jika sebaliknya.


Tarikh Subuh Zohor Asar Maghrib Isyak Keterangan
1 X Y Y Y Y X = bangun 8 pagi
2
3
… 30/31


Diruang keterangan, isikanlah penyebab kita tidak melakukan sesuatu solat. Sebagai contoh, jika kita ketinggalan solat Subuh, dan sebabnya kita terbangun kesiangan, usahakanlah mengambil langkah untuk memperbaiki atau mengatasinya.

Bagi contoh diatas, langkah yang mungkin diambil adalah tidur lebih awal dan/atau memasang penggera 5 minit sebelum masuk waktu. Apa pun langkahnya, buatlah secara sederhana dan semenarik mungkin sehingga kita mampu menghilangkan penyebab tidak bersolat tersebut.

Cara ini sangat baik terutama dipermulaan membiasakan diri bersolat 5 waktu.

6.  Jangan melambat-lambatkan solat

Usahakan kita tidak menunda-nunda solat. Saat mendengar suara azan, berhentilah melakukan sesuatu dan bersiaplah untuk melaksanakan solat. Jika ditangguh-tangguh, kita mungkin terlupa kerana kesibukan yang tidak ada penghujungnya. Selain itu, tidak ada jaminan kita masih hidup saat menunda-nunda solat tersebut.

Suatu contoh lagi, kita mahu keluar rumah. Jika sebentar lagi akan masuk waktu solat, tunggulah sehingga bersolat terlebih dahulu sebelum kita bertolak pergi.

Contoh lain, jika kita ada pertemuan dengan teman atau rakan bisnes, aturlah pertemuan tersebut sehingga tidak bertembung dengan waktu solat. Berikan alasan pengaturan pertemuan tersebut kepada teman dan rakan bisnes kita, pasti mereka akan mengerti.

7.  Berniat dengan ikhlas

Saat akan melaksanakan solat 5 waktu, berniatlah dengan tulus ikhlas hanya kerana Allah SWT. Jangan berniat atau terlintas dihati kerana ingin mendapatkan perhatian orang yang kita sayang, ingin disayangi mertua, ingin dipuji manusia, ingin terlihat sebagai orang yang warak, dan sebagainya.

8.  Lakukan solat berjemaah

Mengapa harus berjemaah? Seperti sabda Rasulullah SAW, solat berjemaah ganjarannya dua puluh tujuh kali ganda dibandingkan dengan solat bersendirian.

Jika rumah kita berdekatan masjid, tunaikanlah solat lima waktu secara berjemaah dimasjid. Jika tidak memungkinkan kita kemasjid atau surau, ajaklah anak, isteri, suami, atau saudara kita untuk berjemaah bersama di rumah.

9.  Bersahabat dengan orang yang rajin solat

Teman juga boleh membantu kita untuk rajin mengerjakan solat. Kerana itu, bertemanlah dengan mereka yang rajin kemasjid atau surau. Dengan teman-teman seperti itu, kita akan diingatkan, diajak atau mengikut sama secara sukarela melaksanakan solat lima waktu apabila masuk waktunya.

10.  Baca buku-buku atau layari internet tentang Islam

Tips terakhir adalah membiasakan diri membaca buku-buku tentang Islam diwaktu terluang. Sebagai contoh, kita lakukannya sebelum masuk tidur malam. Hal ini lebih baik daripada kita melihat status teman kita di media sosial atau mengkhayal seorang diri. Ini akan menambah kefahaman kita tentang Islam, dan kita mempunyai wawasan berhubung akhirat dan menambahkan cinta kita kepada Allah SWT dan Rasul kita Muhammad Rasulullah SAW.


Solat 5 waktu memang tidak mudah dikerjakan kerana syaitan sentiasa menghalangi umat Islam untuk melaksanakannya. Cubalah sepuluh tips sederhana di atas untuk mengatasi halangan tersebut. Insya Allah kita akan menjadi rajin melaksanakan solat 5 waktu. Jika mungkin dan berkesempatan, bergurulah dengan ulamak atau ustaz dilingkungan rumah kita atau dimana sahaja agar kita mendapat bimbingan dan menjadi lebih rajin lagi.