Khamis, 31 Disember 2015

MARI KITA WUJUDKAN KELUARGA BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT




Bagaimana pandangan Islam dalam membentuk keluarga bahagia?


Tujuan Keluarga


Pembinaan keluarga dimulai dari tujuan pernikahan, iaitu ketenangan dan kebahagiaan.
“Dan di antara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.”
(QS. Ar-Rum, 30:21)

Dengan mawaddah, iaitu kasih sayang untuk memenuhi syahwat, suami isteri akan melahirkan dan mengembangkan zuriat keturunan manusia. Selanjutnya timbul rahmah, iaitu rasa kasih sayang murni yang tumbuh dari jiwa yang paling dalam, sehingga suami isteri merasakan kebahagiaan yang tidak bertepi dan ketenangan yang tidak berbatas, dan mereka ingin mengisi hari-hari dengan beribadah dan mendekatkan diri kepada Allah SWT.

Suami isteri gemar bermusyawarah kerana saling menghormati, memahami keperluan dan kehendak masing-masing, dan mencari penyelesaian tanpa mengorbankan salah satunya. Amanah pernikahan adalah membentuk peribadi yang baik agar dapat membina keluarga yang baik. Amanah ini akan mendidik suami isteri lebih bertaqwa.

Doa pernikahan : baarakallaahu laka (semoga diberi keberkatan Allah dalam suasana bahagia),  wa baaraka ’alaika (semoga diberi keberkatan Allah dalam keadaan susah [misalnya ketika sakit diliputi keberkahan Allah berupa kesabaran dan kesembuhan], wajama’a bainakuma fii khair  (semoga Allah mempersatukan dalam kebaikan).


Kunci Keluarga Bahagia


Suami isteri harus memberikan perhatian yang tinggi terhadap keluarga, agar mampu membawa kejayaan dunia dan akhirat kepada semua anggota keluarganya. Keluarga muslim berorientasi ukhrawi, kerana memiliki matlamat meraih syurga dan redha Allah meskipun dalam musibah. Sehingga erti bahagia bagi keluarga muslim adalah dimana mereka berusaha bersama dalam rangka menggapai redha Allah SWT.

Kebahagiaan keluarga tidak diukur dari segi material, tapi sejauh mana ketaatan keluarga kepada Allah. Kehidupan yang mementingkan kebendaan, hiburan dan kebebasan sosial tanpa terikat batasan syariah dalam berumah tangga pasti akan menimbulkan masalah dalam rumah tangga. Tetapi bukan bermakna keluarga muslim tidak perlu memiliki prasarana fizik yang baik. Diriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda : “Termasuk di antara kebahagiaan seseorang adalah memiliki rumah yang baik, kenderaan yang baik, dan isteri yang baik atau solehah”.

Setiap anggota keluarga mengetahui cinta sejati. Cinta tertinggi setiap mukmin adalah kepada Allah, Rasul dan jihad dijalanNya. Setelah itu, barulah cinta kepada ibubapa, suami, isteri, anak, saudara seiman seagama dan lain-lain. Firman Allah :

“Katakanlah: "jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan Rasul-Nya dan dari berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusanNya". Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik.”
(QS. At-Taubah, 9:24)

Kesolehan dan dekatnya seseorang kepada Allah SWT akan mempengaruhi besarnya cinta suami isteri. Jika Allah telah mencintai kita, maka kita akan dicintai oleh segenap makhluk dengan izinNya. Kadar cinta suami isteri bergantung kepada nilai ibadah dan keimanan pasangannya. Cinta yang tidak didirikan diatas dasar mahabatullah, hanya akan menjerumuskan kita kedasar jurang kelalaian dan kehinaan.

Rasul SAW bersabda : “Sesungguhnya Allah memiliki hak atas dirimu yang harus engkau tunaikan, dirimu memiliki hak yang harus engkau tunaikan, dan keluargamu memiliki hak atas dirimu yang harus engkau tunaikan. Maka tunaikanlah hak masing-masing dari semua itu.” (HR. Bukhari).


Tips Keluarga Bahagia


Jadikan rumah tangga sebagai markas pengkaderan generasi akan datang. Suami menghidupkan semangat memahami agama, sehingga isteri-anak semakin cinta kepada agama, Allah dan Rasul-Nya. Cinta inilah yang akan menghidupkan cahaya hati anggota keluarga, sehingga perbuatannya sesuai dengan syariat Allah SWT.

Saling memberikan nasihat dalam kebenaran dan kesabaran, pujian, perhatian, do’a, dan hadiah. Tanamkan sikap percaya diri yang tumbuh dari iman kepada Allah, kasih sayang, kemesraan dan saling menghormati antara anggota keluarga dalam suasana tauhid. Orang tua menjadi pendengar yang bijak dari curahan hati anak-anak. Orang tua bersikap terbuka dalam menerima kritikan anak.

Berkomunikasilah antara anggota keluarga dengan lembut dan mengutamakan musyawarah dalam amar makruf nahi munkar. Komunikasi boleh berbentuk lisan atau bukan lisan (tingkah laku, mimik muka, tulisan, gerakan anggota badan dan penampilan anggota keluarga). Komunikasi dalam keluarga akan sentiasa terpelihara selama komunikasi dengan Allah tetap terjaga.

Ucapkanlah salam setiap kali keluar dan masuk rumah. Berkatalah dengan ucapan yang baik, kerana akan menjadi teladan bagi anak. Hindari pertengkaran antara suami isteri dihadapan anak-anak, kerana boleh merosak jiwa mereka.

Berlaku adillah dalam melayani anak-anak supaya terhindar perasaan dengki, iri hati dan dendam. Anak-anak yang lebih kecil menghormati adik beradik yang lebih tua darinya. Abang dan kakak harus menolong adik. Tanamkan sikap ini pada anak, sehingga tidak ada permusuhan dalam keluarga dan mereka saling menyayangi.

Berikan teladan kepada anak, bukan celaan dan kekerasan. Berikan sikap terbaik, kerana bagaimana sikap kita terhadap anak, begitu pulalah mereka akan bersikap kepada kita.

Wahai isteri, berterima kasihlah atas kebaikan suami, dengan senyuman manis, atau kata-kata cinta, atau maafkan kesalahan dan kekurangannya.

Rasulullah  SAW bersabda, “Allah tidak akan melihat kepada isteri yang tidak tahu bersyukur kepada suaminya dan ia tidak merasa cukup darinya”.

Nabi SAW juga bersabda: “Wahai sekalian wanita bersedekahlah kerana aku melihat majoriti penduduk neraka adalah kalian." Maka mereka berkata: “Ya Rasulullah, kenapa demikian?” Beliau menjawab: “Kerana kalian banyak melaknat dan mengkufuri kebaikan suami”.

Pergaulilah keluarga suami dan kerabat-kerabatnya dengan baik. Simpanlah rahasia keluarga dan tutupilah kekurangan (aib) suaminya. Bersimpatilah terhadap dukacita dan kesedihan suaminya.

Bersikaplah qana’ah, redha dengan apa yang diberikan suami untuknya, baik sedikit atau pun banyak. Ia tidak menuntut di luar kesanggupan suaminya atau meminta sesuatu yang tidak perlu.

Didiklah anggota keluarga hidup sederhana, sehingga tidak boros dalam makanan, minuman, pakaian, peralatan rumah tangga dan sebagainya. Firman Allah SWT :

“..... makan dan minumlah dan janganlah berlebih-lebihan, sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan”
(QS. Al-A’raf, 7:31)

Kenali dan fahami suami, sehingga tahu apa yang disukai suami dan penuhilah, juga tahu apa yang dibenci suami dan jauhilah. Dengan syarat tidak dalam perkara maksiat kepada Allah, kerana tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam bermaksiat kepada Al Khaliq.


Keluarga Pejuang Islam


Suami isteri menyedari bahawa rumah tangga muslim adalah salah satu agenda gerakan Islam. Kehidupan rumah tangga dengan seluruh permasalannya tidak boleh menghentikan semangat membela Islam. Suami isteri harus saling menguatkan, saling mengingatkan, saling membantu menyalakan api perjuangan. Isteri memberi dorongan agar suami semakin berada atau sentiasa digaris hadapan barisan pejuang. Tempalah seluruh anggota keluarga menjadi para pejuang Islam. Keluarga yang bahagia adalah keluarga penegak agama Allah SWT yang senantiasa berdoa :
"Dan orang-orang yang berkata: "Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai penyenang hati (kami), dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang yang bertaqwa."
(QS. Al-Furqan, 25:74)